Sinds 01 juli 2008 is het ‘preferentiebeleid’ steeds verder uitgebreid. Strikt genomen betreft het hier een zaak tussen verzekeraar en verzekerde, maar om u zo goed mogelijk van dienst te zijn, willen wij u via deze weg graag nader informeren.
Geneesmiddelen
Een geneesmiddel (of medicijn) bevat een werkzame stof die een bepaalde, gewenste werking op het lichaam uitoefent. Geneesmiddelen zijn er in allerlei vormen, zoals tablet, injectievloeistof, zetpil, pleister. Er zijn duizenden geneesmiddelen op de markt en vaak zijn er meerdere geneesmiddelen met dezelfde werkzame stof verkrijgbaar.
Om een geneesmiddel in Nederland op de markt te mogen brengen, heeft de producent een handelsvergunning nodig. Die vergunning wordt alleen verleend als het geneesmiddel voldoet aan strenge kwaliteitseisen. Dit wordt gecontroleerd door het College Beoordeling Geneesmiddelen.
Preferentiebeleid
In essentie betekent het preferentiebeleid dat uw aanspraak op vergoeding van een aantal geneesmiddelen wordt beperkt. Een aantal zorgverzekeraars heeft hiertoe een lijst met ‘preferente geneesmiddelen’ opgesteld.
Uiteraard bepaalt uw huisarts op medische gronden welke geneesmiddelen u nodig heeft, maar het preferentiebeleid houdt in dat, wanneer geneesmiddelen precies dezelfde samenstelling hebben (of dezelfde werkzame stof van dezelfde sterkte in de tablet), alleen het goedkoopste geneesmiddel vergoed wordt.
Om toch in aanmerking voor (volledige) vergoeding te blijven komen, kan het daarom nodig zijn dat u overstapt naar een ander merk dan u gewend bent. Alleen bij aangetoonde medische noodzaak kan uw zorgverzekeraar afwijken van deze regel. Vanuit onze apotheek zullen wij de overstap zorgvuldig controleren en begeleiden.
Vragen
Wij kunnen ons voorstellen dat het preferentiebeleid veel vragen bij u oproept. Echter de lijst van preferente geneesmiddelen en de vergoedingswijze verschilt per zorgverzekeraar. Daarnaast kunnen zorgverzekeraars op verschillende momenten nieuwe preferente middelen aanwijzen en de lijst aanpassen. Ook kan het voorkomen dat het aangewezen geneesmiddel op het moment niet leverbaar is. Hierdoor is het voor ons heel moeilijk om u volledig en correct te informeren. Wij adviseren u daarom bij vragen en problemen contact op te nemen met de afdeling klantenservice van uw verzekeraar.
Voor CZ kunt u bellen met de klantenservice via 0900-0949, of kijk op www.cz.nl.
Meldpunt Medicijnen
Vanuit een samenwerking tussen IVM (Instituut voor Verantwoord Medicijngebruik), de Consumentenbond en De Wetenschapswinkel Geneesmiddelen is de website meldpunt medicijnen ontstaan. Deze site verzamelt ervaringen van medicijngebruikers. Zo kunt u onder andere aangeven of u last heeft van een bepaald bijverschijnsel, of dat u ontevreden bent over een lastige verpakking. Tevens kunt u ervaringen van andere gebruikers inzien.
Al deze ervaringen zijn belangrijke signalen. Met deze signalen kunnen consumenten en patiënten betere voorlichting krijgen bij hun keuze voor medicijnen. Ook kunnen uw signalen de kwaliteit, het gebruiksgemak en de veiligheid van medicijnen helpen verbeteren.